Tuesday 30 June 2015

Berita Semasa | Gelombang Haba yang Melanda Karachi, India, menyebabkan kematian 800 orang (20150624)


Suhu di Karachi pada hari Rabu itu masih tinggi - 37 darjah celsius - tetapi sekurang-sekurangnya ia semakin merosot. Sebelum itu, suhunya setinggi 45 darjah celsius.

Sekurang-kurangnya 650 mayat telah dibawa ke rumah mayat di Karachi sejak Sabtu. Banyak yang di dalam simpanan. Tetapi gelombang haba menindas - dan gangguan kuasa yang kerap dari grid elektrik cuba untuk memenuhi permintaan - bermaksud rumah mayat tidak dapat mengekalkan suhu di kemudahan yang sesak itu dengan betul.

Pegawai kesihatan dan juga keselamatan mengatakan bahawa gelombang haba tersebut telah membunuh 800 mangsa di bandar dan 38 yang lain di tempat di wilayah Sindh, selama empat hari ianya sudah berlaku. Oleh itu, pihak berkuasa takut bilangan itu akan meningkat.



_________________________________________________________________

The Rangers, pasukan separa tentera Pakistan, telah menubuhkan 10 pusat pemindahan di seluruh bandar, mengedarkan air dan tablet garam. Tetapi ianya terbukti tidak mencukupi.

Ambulans selepas ambulans tiba di Jinnah Post Pusat Perubatan Karachi ini Siswazah dengan aliran mangsa mengalami dehidrasi dan keletihan haba.

Sepanjang empat hari lepas, antara 7,000 dengan 8,000 orang telah dirawat di hospital itu, dengan kebanyakan yang mengalami strok haba, kata Seemi Jamali, seorang pegawai kanan di pusat perubatan.

Sebahagian daripada pesakit yang dibawa pula telah dijumpai rebah di tepi jalan.

Sepanjang wilayah Sindh, kerajaan tempatan telah membatalkan cuti untuk kakitangan perubatan dan membawa bantuan tambahan untuk menangani serangan pesakit.




No comments:

Post a Comment