Sunday 28 June 2015

Sukan Asia Tenggara yang ke-28 | Polo Air: Singapura lawan Thailand (Perempuan) (20150615)



Singapura mengalami kekalahan 5-4  yang cukup menyakitkan dalam perlawanan terhadap Thailand dalam pusingan terakhir wanita polo air, sekaligus menamatkan Sukan Asia Tenggara (SEA) mereka dengan pingat perak.


Thailand memenangi pingat emas manakala Indonesia selesai dengan pingat gangsa.


Perlawanan yang bermula dengan baik buat tuan rumah dengan penjaga gol, Grace Fu, menyelamatkan dua percubaan gol oleh Thailand. Walau bagaimanapun, aksi "run-in" oleh Sheryl Tan bersama pasukan lawan membuat Sheryl diberi penalti dan gol pertama perlawanan mereka.


Pasukan Singapura kembali kuat selepas tamat masa untuk menyamakan skor kepada 1-1. Suku masa yang berakhir dengan kedua-dua belah pihak menambah satu gol setiap pasukan melalui Sathitanon Alwani (THA # 12) dan Angeline Teo (SIN # 7).




Thailand mengambil penalti pada suku kedua dan dapat mendahului dengan 3-2. Walau bagaimanapun, pasukan Singapura kekal tidak pernah luntur kerana mereka menyamakan kedudukan pada 3-3.


Separuh kedua telah dipenuhi dengan beberapa percubaan yang tidak berjaya bagi menjaringkan gol buat Singapura. Keadaan ketika itu menjadi lebih teruk apabila rakyat Thailand menjaringkan gol keempat mereka, dan kemudian kelima mereka melalui satu lagi penalti bagi mereka (Thailand) untuk memimpin 5-3.


Tetapi harapan Singapura telah diperbaharui apabila Gina Koh berjaya merapatkan jurang buat tuan rumah. Malangnya, walaupun pasukan Singapura cuba berusaha, ianya agak sedikit terlambat.


"Kami terlepas beberapa peluang. Thailand bermain dengan lebih baik, "kata ketua jurulatih, Choo Chin Cheng, mengenai prestasi pasukan. Beliau juga menambah bahawa gadis-gadis tersebut terlalu tegang dan bergegas untuk menjaringkan gol, dan berharap yang mereka akan dapat memperbaiki hal itu.


No comments:

Post a Comment