Tuesday 30 June 2015

Berita Semasa | MERS (20150628)


Pihak berkuasa kesihatan Korea Selatan mengumumkan pada hari Ahad bahawa sejumlah 91 orang yang telah disahkan meghidapi sindrom pernafasan pesakit Timur Tengah telah dibenarkan keluar dari hospital. Ini bermakna separuh daripada semua pesakit telah sembuh daripada virus tersebut setakat ini.

 Tiada kes tambahan yang dilaporkan lagi sejauh ini, mengekalkan jumlah kes MERS 182. Pihak berkuasa bagaimanapun mengesahkan satu kematian akibat MERS- menambahkan jumlah kematian kepada 32 dan kematian daripada penyakit kepada 17.6 peratus.
Walaupun wabak ini sekali lagi menunjukkan tanda-tanda perlahan - hanya tiga kes baru telah dilaporkan dari 24-27 Jun, manakala 13 kes telah disahkan dari 20-23 Jun - Pihak berkuasa berkata ada kemungkinan lebih banyak kes yang dikenal pasti pada masa akan datang, terutamanya dari Pusat Perubatan Universiti Hallym di Seoul.


Hospital ini adalah di mana pesakit yang ke-173 telah dimasukkan ke hospital tanpa mengetahui jangkitan MERS beliau. Dia yang berusia 70 tahun tinggal di hospital dari 18-24 Jun. Beliau meninggal dunia Rabu, hanya dua hari selepas secara rasmi disahkan dengan MERS.
Hampir 5,000 orang yang sama ada tinggal di atau melawat hospital dalam tempoh yang tertentu sedang dipantau untuk jangkitan mungkin, kata Jeong Eun-kyung dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit di Kementerian Kesihatan.
Antaranya, 394 daripada mereka telah dikuarantin di rumah, manakala 137 telah diasingkan dalam kemudahan perubatan. Baki 4294 orang telah diletakkan di bawah pemantauan khas oleh pihak berkuasa kesihatan.

No comments:

Post a Comment